Tsagkaraki Olga yo yo ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ “ΓΙΟ-ΓΙΟ” Μετά από μία αυστηρή δίαιτα η σταδιακή επαναπρόσληψη του βάρους οδηγεί στο φαινόμενο γιο γιο γνωστό και ως «ανακύκλωση του βάρους».Οι αυξομοιώσεις του βάρους μπορούν να είναι από 2-5 κιλά σταδιακά αλλά μπορεί να είναι και μεγαλύτερες του τάξεως των 15 κιλών. Μελέτες δείχνουν ότι  η απότομη επαναπρόσληψη βάρους μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα υγείας όπως αύξηση των καρδιαγγειακών, υπέρταση, κατάθλιψη, εξασθένιση της άμυνας του οργανισμού. Η κύρια αιτία του φαινομένου αυτού είναι ο λάθος τρόπος διατροφής και η στερητική ή άκρως υποθερμιδική δίαιτα. Οι περισσότεροι  από τους ανθρώπους  επιλέγουν να παρακάμπτουν γεύματα και να καταναλώνουν πολύ λίγες θερμίδες βάζοντας τον εαυτό τους σε κίνδυνο. Οι στερητικές δίαιτες είναι μια ανεπιτυχείς ή ακόμη και επιβλαβείς τεχνικές απώλειας βάρους. Όσοι κάνουν δίαιτα με τέτοιο τρόπο συχνά βιώνουν την αρχική επιτυχία, αλλά λόγω της αδυναμίας να διατηρηθεί αυτή η απώλεια βάρους μακροπρόθεσμα κάνουν τους ανθρώπους να ανακτήσουν κάποιες από τις  παλιές τους διατροφικές συνήθειες. Κατά την διάρκεια μιας στερητικής δίαιτας δηλαδή δίαιτας 2 κιλών την εβδομάδα χωρίς την καθοδήγηση κάποιου επιστήμονα διαιτολόγου-διατροφολόγου παρατηρείται μείωση του μυϊκού ιστού καθώς και των υγρών με αποτέλεσμα να μειώνεται σταδιακά ο βασικός μεταβολικός ρυθμός και να μειώνονται οι καύσεις. Επίσης, παρατηρείται το φαινόμενο του στερητικού συνδρόμου δηλαδή ότι έχει «απαγορευθεί» θα καταναλωθεί από το άτομο. Πώς μπορούμε να αποφύγουμε το φαινόμενο γιο-γιο; Για να αποφύγει κάποιος το φαινόμενο γιο γιο , θα πρέπει να ακολουθήσει ισορροπημένη διατροφή χωρίς στερήσεις και από όλες τις ομάδες τροφίμων. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να μειώσει απότομα τις θερμίδες. Η απότομη μείωση των θερμίδων οδηγεί σε μείωση του βασικού μεταβολικού ρυθμού και σε υποσιτισμό με αποτέλεσμα η παρατηρώμενη απώλεια βάρους να οφείλεται περισσότερο σε απώλειες υγρών και μυϊκού ιστού παρά σε απώλειες λιπώδους ιστού. Επίσης, για να διατηρηθεί το νεοαποκτηθέν βάρος είναι απαραίτητο το άτομο να ελέγχει συχνά το βάρος του (ζύγιση 1 φορά την εβδομάδα) ώστε να μην ξαναπάρει το χαμένο βάρος. Τελειώνοντας είναι σημαντικό τα άτομα που κάνουν δίαιτα να θυμούνται τη σημασία της άσκησης, καθώς η άσκηση κατά την διάρκεια της δίαιτας βοηθάει στην διατήρηση του μυϊκού ιστού και στην αύξηση του μεταβολισμού και άρα των καύσεων (μεγαλύτερη απώλεια λιπώδους ιστού).